Monday, February 21, 2011

clubul norocoaselor

clubul norocoaselor - amy tan //polirom

3 generatii, fiecare cuprinzind cite 4 femei.

generatia din mijloc este cea care in jurul anilor 50 a emigrat in statele unite avind la purtator amintiri apasatoare fiindca asa cum zice un proverb tot chinezesc nimeni nu poate fugi de umbra lui.

este generatia educata intr-o cultura pe care ca sa o intelegi trebuie sa faci eforturi de imaginatie, caci e plina de metafore – iata cum isi plinge mama care s-a sinucis, o tinara fata:

Se facea ca ma prabuseam din inaltul cerului jos pe pamint, intr-un helesteu. Si m-am preschimbat intr-o mica broasca testoasa, stind pe fundul acestei lumi acvatice. Deasupra mea puteam vedea ciocurile a o mie de cotofene care beau apa din helesteu, bind si cintind voioase, umplindu-si pintecele albe ca zapada. Plingeam in hohote, lacrimile imi curgeau siroaie, insa ele mi le sorbeau intruna, pina cind n-am mai avut lacrimi si helesteul s-a golit, totul raminind uscat ca nisipul.

sau ati mai auzit un asa blestem? eu, nu:

Am crezut ca inima imi era impietrita de multa vreme. Dar acum, un sentiment puternic si amar ma cuprinse si ma facu sa simt un gol intr-un loc pe care nu-l stiam acolo. L-am blestemat cu voce tare ca sa ma poata auzi. Ciuleai urechile ca un ciine. Sareai si urmai pe oricine te chema. Acum urmeaza-ti propria coada.

povestirile miniaturale sunt delicate/dantelate desi viata din ele e de o cruzime de neacceptat, ducind aceste femei in pragul insuportabilului si a disperarii.

cu o ironie specifica, una dintre ele numeste acest careu de supravietuitoare, clubul norocoaselor. daca privesc in urma spre china, da, daca privesc spre a 3-a generatie care a crescut libera dar in comunitatea chineza din san francisco, ducindu-se la prima biserica evanghelica chinezeasca, ar mai fi de dezbatut.

sa recapitulam: prima generatie, a bunicilor este una a relatiilor feudale, cea de a doua, prin metode diverse ajunge la eliberare si emancipare, iar a 3a are déjà probleme dupa tiparul occidental: necomunicare, dispret, divort.

este o carte superba, o mica chinezarie, in interiorul unei sfere migalos sculptata e altceva, o alta mica sfera care… o adiere de matase veritabila, o fluturare de evantai:

Adesea imi desfaceam parul si-l purtam despletit. Mama se uita la zulufii mei rebeli si-mi spunea suparata:

- aii-ia, yingying, esti precum doamnele fantome de pe fundul lacului.

Acestea erau niste doamne care isi inecau rusinea si pluteau prin casele oamenilor cu parul in dezordine pentru a-si arata disperarea nemarginita.

si asa am ajuns sa-mi amintesc de o alta lady of the lake, de sir lancelot si excalibur. altadata.

0 comments: