Wednesday, January 5, 2011

beethoven, schonberg, th mann

sa mergem in continuare pe firul beethoven, schonberg, th mann.

antoine golea:

Ceea ce germanii numesc die neue Musik, incepe cu Beethoven si dupa el nu se va mai opri. […] De la acesta si strabatind opera lui berlioz, chopin, liszt, wagner, mahler, Schonberg pina la Debussy si dupa el, calea duce spre orizonturi mereu noi.

…caracteristic pentru maniera ultima a spiritului lui Beethoven, faptul ca vechea forma a fugii se invecineaza des cu forma noua a variatiei, forma care va incununa sonata opus 111, inaltind in sfere inalte cintul atit de simplu si uman al arietei care ii furnizeaza tema.

Unele cinturi el le-a impartit – in eroica de pilda - intre mai multe grupuri instrumentale, dintre care fiecare spune o parte a liniei melodice, ceea ce ne duce cu gindul, de foarte departe, la ceea ce vor fi o suta de ani mai tirziu, melodia timbrurilor, scumpa lui Schonberg.
si iata pricina gilcevii, arieta, din sonata 32, in extraordinara interpretare a lui claudio arrau:


1 comments:

Teodora said...

Foarte frumos!
Aproape că-mi vine să mă apuc să studiez pianul. :)