Monday, January 31, 2011

cum sa-ti omori disperarea [1]

ryu murakami - in supa miso

despre acest titlu, pe tot netul se spune una, eu o sa spun alta.

supa miso e o supa cu soia care ar putea sa fie un specific japonez rivnit daca nu ar exista explicatia-parabola a lui frank: ad-hoc in supa imensa, leguma frank este un gunoi si este multumit. lobotomizatul frank chiar este o leguma. criminalul frank chiar este un gunoi. nu va aminteste asta de ken kesey, zbor deasupra unui cuib de cuci? mie, da.

sau poate de steinbeck, of mice and men? oh, da.

poate totusi am exagerat?!

Era ciudata. Mirosea neobisnuit. Mai intii culoarea aia, un maro neobisnuit, si mirosul ca de sudoare de om. Am venit in tara asta fiindca eram curios sa vad cum sunt oamenii care maninca zilnic asa ceva. In supa de la restaurantul ala din Colorado erau amestecate niste chestii, ca un fel de bucati de legume. Atunci mi s-a parut ca aratau ca niste gunoaie. […]

Nu mai am nevoie sa o beau. Sunt in ea.

Scufundat in supa asta imensa, sunt una din bucatile alea. Asa ca sunt multumit.

frank vine in japonia sa-si omoare disperarea.

salvarea nu vine de la prietenii pe care ii cauta, ci de la o prostituata sud-americana ea insasi incurcata in explicatii de supravietuire la colt de strada.

amindoi vor astepta in noaptea de an nou, 31 decembrie, ca salva de 108 batai de clopote sa-i purifice. fiindca amindoi doresc sa fie absolviti/eliberati de instinctele rele de care sunt constienti dar in fata carora sunt neputinciosi.

amindoi vor sa scape din supa miso.

In budism instinctele rele se cheama bonno. Sunt impartite in sase categorii in unele cazuri, in zece in altele sau, uneori, doar in doua mari categorii. seamana intrucitva cu cele sapte pacate capitale din crestinism, cu diferenta ca oricine are bonno.

Daca e impartit in doua categorii, e vorba de bonno-ul care se naste din ginduri si cel care se naste din emotii. De primul te poti elibera imediat daca iti este aratata calea dreapta. Mai periculos este cel nascut din emotii.

Dar budismul are si aspecte foarte blinde si placute. Un exemplu bun sunt bataile de clopote de pe 31 decembrie. Daca imparti bonno-ul in categorii extrem de detaliate, exista o suta opt feluri. din motivul asta se trag clopotele de o suta opt ori: pentru ca oamenii care le aud sa fie eliberati de toate tipurile de bonno.


0 comments: